16 liepos, 2024

Naujienų antraštėse vėl mirga kuro ir naftos kainos. Nieko nuostabaus, turint omenyje, kad degalai – ypač benzinas ir dyzelinas – sudaro reikšmingą dalį daugelio lietuvių biudžeto. Be to, nuo degalų kainos taip pat netiesiogiai priklauso ir kitos produkcijos įkainiai. Todėl kuro kainos yra stebimos tiek ekspertų, tiek žurnalistų, tiek pačių gyventojų.

Bet daugeliui gali nebūti visiškai aišku, kas ir kaip yra atsakingas už kuro ir degalų kainų augimą. Ar tai augančios naftos kainos? O galbūt degalinių ar gamintojų godumas? O gal kuro kainas išpučia per dideli valstybės taikomi mokesčiai? Šiame straipsnyje paanalizuosime pagrindines dedamąsias, iš kurių susideda degalų kainos Lietuvoje bei įvertinsime, kas įprastai įtakoja jų pokyčius.

Naftos kaina

Suprantama, kad labiausiai benzino ir dyzelino kainas įtakoja naftos kaina. Būtent iš naftos yra gaminami šie degalai, todėl kylant naftos kainai, beveik neišvengiamai kyla ir šio kuro kaina. Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, kuro kainas labiausiai įtakoja Brent nafta, todėl būtent šios rūšies naftos kainos yra aktualiausios mums.

Pačios naftos kainas įtakoja paklausa ir pasiūla. Ir jei paklausa kinta pakankamai organiškai, priklausomai nuo ekonomikos aktyvumo ir augimo, tai naftos pasiūla yra bent dalinai politinis sprendimas. Mat naftos pasiūlą, o tuo pačiu ir kainą labiausiai įtakoja naftą išgaunančių šalių OPEC kartelio sprendimai mažinti ar didinti naftos gavybą. Kadangi pastaruoju metu Saudo Arabija ir kitos šalys priėmė sprendimą mažinti naftos gavybos apimtis, tai neišvengiamai pasiuntė naftos kainas aukštyn: šiuo metu juos jau siekia triženklį skaičių (100 JAV dolerių už barelį). Tai savo ruožtu daro įtaką kuro kainoms Lietuvoje: pastarosiomis savaitėmis jau galime pastebėti nežymų benzino ir dyzelino kainų augimą degalinėse.

Mokesčiai

Kita svarbi dedamoji yra valstybės taikomi mokesčiai. Degalams taikomi akcizai yra vienas iš svarbių valstybės biudžeto įplaukų tipų. Kadangi šiuo atveju mokesčiai yra įprastai perleidžiami galutiniam vartotojui, akcizų ir kitų mokesčių pokyčiai neišvengiamai įtakoja galutinę kainą, kurią už kurą degalinėse moka vairuotojai.

Pastaruoju metu reikšmingų pokyčių šioje srityje priimta nebuvo (priimti pokyčiai dėl akcizų suvienodinimo labiau pasijaus ateityje), šiuo metu kuro kainų augimą įtakoja ne mokestinės tvarkos pakeitimai.

Pardavėjų ir gamintojų maržos

Labai dažnai Lietuvoje aptarinėjama gamintojų ir degalinių savininkų kainodara. Neva nuo jos pokyčių labiausiai priklauso kuro kainos Lietuvoje. Taip, gamintojų ir prekybininkų maržos sudaro reikšmingą kuro kainų dalį (gamintojo marža yra gerokai didesnė nei prekybinė). Pastaruoju metu taip pat galime matyti gamintojo maržos padidėjimą, galimai susijusį su gamybos kaštų padidėjimu ir kitomis sąnaudomis.

Tai yra pagrindinės kuro kainos dedamosios, kurios labiausiai įtakoja kuro kainą, kurią degalinėse moka vairuotojai. Kylant Brent naftos kainoms, neišvengiamai reikėtų ruoštis ir galimiems pokyčiams kuro kainoms degalinėse. Tačiau ekspertai skirtingai vertina, kaip ilgai tęsis naftos kainų augimas ir kaip smarkiai jis paveiks galutines kuro kainas Lietuvos degalinėse.